Ma 2018. 6. 21, csütörtök, Alajos napja van.

Öntörvényű jelzőlámpák?

2008.04.16 20:55. - Booster

Percekig pirosba merevedett kereszteződés, szabad jelzésen átkelő gyalogosokra ráengedett autósok, csúcsidőben élettelen jelzőlámpák. Csak néhány az utóbbi időben Szolnok belvárosában tapasztalható forgalomirányítási furcsaságokból. Káosz, vagy szükségszerűség? Erre kerestük a választ.

Hirdetés

Percekig pirosba merevedett kereszteződés, szabad jelzésen átkelő gyalogosokra ráengedett autósok, csúcsidőben élettelen jelzőlámpák. Csak néhány az utóbbi időben Szolnok belvárosában tapasztalható forgalomirányítási furcsaságokból. Káosz, vagy szükségszerűség? Erre kerestük a választ.

— A megyeszékhelyen közlekedve sok mindent átéltem már. Azt hittem, e téren nekem már nem lehet újat mutatni. Ám ami a minap történt, az engem is meglepett — meséli József. — Történt ugyanis a minap kora délután — folytatja a szolnoki autós —, hogy a Szapáry és Baross úti nagy kereszteződésében pirosra váltott a lámpa. Annak rendje-módja szerint vártuk, hogy újra szabadot jelezzen a berendezés. Ám csak telt-múlt az idő és nem történt semmi. Ha csak annyi nem, hogy a többi irányból érkezőket is megfogta a tilos jelzés, így hozzánk hasonlóan ők is tétlenül álltak saját sávjukban, tanácstalanul nézelődve minden felé. Miután kezdett komoly torlódás kialakulni, egyre feszültebb lett a hangulat. Olykor már egy-egy dudaszó is felharsant. Így végül az elöl veszteglők közül akadt, aki nem bírta tovább cérnával és fittyet hányva a szabályokra „kimenekült” a szorult helyzetből. Közben én is fontolgatni kezdtem, hogy valamit cselekedni kéne, hiszen lehet, hogy elromlott a villanyrendőr és akkor akár órákat is várhatunk itt hiába. Ám mielőtt rászántam volna magam, hogy kövessem a bátrabbak példáját, egyszer csak helyreállt a rend. Amikor pedig néhány perc múlva visszafelé robogtam, már olyan békésen haladt a közlekedés, mint ha mi sem történt volna.

A fiatalember azonban mindaddig nem tulajdonított különösebb jelentőséget az esetnek, míg meg nem osztotta élményeit kollégáival. Igazán azonban akkor csodálkozott el, amikor munkatársai hosszan kezdték sorolni hasonló tapasztalataikat.

— Gyors közvéleménykutatást végeztem, melyből kiderült: mindannyian a belvárosban futottunk bele efféle furcsaságokba — folytatta József. — Volt, aki az egymástól alig egy kilométerre lévő csomópontokban kifogástalanul működő, köztük viszont sárgán villogó, vagy éppen teljesen „halott” lámpákra panaszkodott. Mások azt nehezményezték, hogy a szerkezetek nem működnek összhangban egymással, illetve ha valaki nem vigyáz, a Ságvári körút - Ady Endre út kereszteződésében a Szapáry út felől érkező jobbra kis ívben kanyarodva „telibe trafálja” a zebrán ugyancsak szabad jelzést kapott, így a járdáról gyanútlanul lelépő gyalogosokat. No meg állítólag a „körbepiros” sztori megesett másokkal is, például az egyik reggel, hét óra körül a Petőfi és Baross utak találkozásánál.

Ez utóbbi jelenség valóban a berendezések hibájára vezethető vissza — tudtuk meg az azokat üzemeltető Forg-Tech Kft. igazgatóhelyettesétől. Kása János elmondta, erről a város rendőrei is tájékoztatták cégüket. Az ok prózai: régi, elavult lámpákról van szó, ezeknél sajnos már előfordul üzemzavar, amelyet hosszabb távon csak cserével lehetne orvosolni. Igaz ez a Baross úti szerkezetekre is, ahol az izzók mondják fel rendszeresen a szolgálatot. Ezért villognak sárgán, vagy sötétek e környéken oly gyakran a jelzőlámpák.

A megyeszékhely még a forgalomszervezőknek is feladta a leckét

Kása János nem rejtette véka alá, nagyon megküzdöttek Szolnok forgalmi rendjének kialakításával. Ez azonban szerinte nem kirívó eset, manapság már minden hasonló méretű város feladja a leckét a szakembereknek. Az úthálózat ugyanis nem alkalmas ilyen autósűrűség levezetésére. Ideális megoldás tehát az igazgatóhelyettes szerint nem létezik, a választási lehetőségeik pedig nagyjából kimerülnek abban, hogy melyik ujjukat harapják. Korszerűsíteni persze mint mindenhol, a megyeszékhelyen is lehetne a rendszer bizonyos elemeit, ám ez már pénzkérdés — magyarázta. Bíztatásként pedig elmondta: a félévente esedékes felülvizsgálatok tapasztalatai és a visszajelzések alapján a jelzőlámpák programozása változtatható.

Ami viszont a többi észrevételt illeti, a szakember szerint azok bizonyosan nem a technika helytelen működéséből fakadtak.

— A szokásosnál hosszú piros periódus a belvárosi forgalomátszervezéssel érintett csomópontokban kizárólag a programváltás miatt lehetséges — magyarázta a békéscsabai cég illetékese. Ez naponta ötször fordul elő, célja pedig, hogy a lámpaváltások ritmusa igazodjon a forgalom napszakonkénti változásához. A várakozási idő azonban kilencven másodpercet nem haladhatja meg. Az internetes alapú, számítógép-vezérelt rendszer pirosba „merevedése” pedig egyenesen kizárt. Amennyiben ugyanis efféle probléma adódna, a berendezés azonnal sárgára vált, vagy teljesen lekapcsol. Mellesleg ha elő is fordulna ilyesmi, a KRESZ előírásai szerint az autósok 10 percig nem hajthatnak át a tiloson — figyelmeztetett Kása János, aki az egyszerre szabad jelzést élvező autós és gyalogos problémára is említett kötelező érvényű szabályt. Nevezetesen, hogy telezöld esetén az autósnak igenis számolnia kell ilyen akadályokkal. Bár azt a helyettes vezető sem tagadta: valóban veszélyes és megszokást igényel ez a helyzet. Ám a forgalomszervezők ezen a helyen nem tudtak jobbat kitalálni a jelenlegi rendszernél. Kása János szerint viszont a belváros villanyrendőrei a kritikák ellenére szinkronban működnek. Ha olykor egy köztes lámpasor mégis megfogja a közlekedőket, az azért van, hogy addig az előtte lévő útszakasz kiürülhessen, megelőzve ezzel a komolyabb torlódásokat.







Hirdetés

Keresés

Ajánló

Szolnok Megyei Napló 2018.06.20. 24.szám
Presztízs magazin 2018. V. évfolyam 2. szám
Médiaajánlat

Hírek röviden


Facebook


Webmail



 

Időjárás


Hirdetések

Szavazás

Melyik a legkedveltebb szolnoki hírforrása, honnan értesül leggyakrabban a szolnoki hírekről?


♦ Helyi internetes oldalak (71.43%)


♦ Helyi rádiók (0%)


♦ Helyi televízió (0%)


♦ Ingyenes újságok (28.57%)


♦ Napilap (0%)


Hirdetések

Etarget