Ma 2020. 5. 30, szombat, Zsanett, Janka napja van.

MEGALAPOZOTT A MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSA

2008.12.01 16:17. -

Megalapozott a megyei önkormányzat gazdálkodása, hangzott el azon a tájékoztatón, amelyet abból az alkalomból tartott Dr. Lóránt Zoltán, az Állami Számvevőszék Önkormányzati és Területi Ellenőrző Igazgatóságának főigazgatója és Fejér Andor, a Közgyűlés elnöke, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) befejezte a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzését.  

Hirdetés

Megalapozott a megyei önkormányzat gazdálkodása, hangzott el azon a tájékoztatón, amelyet abból az alkalomból tartott Dr. Lóránt Zoltán, az Állami Számvevőszék Önkormányzati és Területi Ellenőrző Igazgatóságának főigazgatója és Fejér Andor, a Közgyűlés elnöke, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) befejezte a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzését.

 

Az Állami Számvevőszék Önkormányzati és Területi Ellenőrzési Igazgatósága helyszíni ellenőrzést végzett a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzatnál a 2005-2007. évekre és a 2008. I. negyedévre kiterjedően. Az ellenőrzés kiemelt területei az alábbiak voltak:

 

-         milyen módon biztosította az önkormányzat a költségvetési és pénzügyi egyensúlyt a költségvetésében és annak teljesítése során, valamint változott-e a finanszírozási pénzügyi műveletek jelentősége a hiányzó bevételek pótlásában;

 

-         eredményesen készült-e fel a szabályozottság és a szervezettség terén az európai uniós források igénylésére és felhasználására, továbbá biztosította-e az e-közigazgatás feltételeit, az adatok közzétételével a gazdálkodás nyilvánosságát;

 

-         kialakította-e az önkormányzat a külső és belső feltételeknek megfelelően a költségvetés tervezési, gazdálkodási és zárszámadási feladatai belső kontrollrendszerét, ezen tevékenységek szabályszerű ellátásához hozzájárult-e a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés, valamint a belső ellenőrzés;

 

-         megfelelően hasznosította-e a korábbi számvevőszéki ellenőrzések megállapításait, szabályszerűségi és célszerűségi javaslatait.

 

 Az önkormányzat pénzügyi egyensúlyi helyzete a 2005-2007. években romlott, az egyensúly biztosításához rövid és hosszú lejáratú hitelek felvételére volt szükség. A kiadások csökkentését eredményező döntéseket hozott a közgyűlés az intézményi struktúra átalakítására és a párhuzamosan ellátott feladatok megszüntetésére. A középtávú fejlesztési feladatok megvalósításához 2008. I. negyedévben zártkörű, névre szóló kötvény kibocsátására került sor 4 milliárd forint értékben, fejlesztésekre, az európai uniós pályázatokon való önrész biztosítására. Az Önkormányzat pénzügyi helyzete, az eladósodás növekedése és a fizetőképesség csökkenése alapján, a 2005. évről 2007. évre kedvezőtlenül alakult.

 

Az európai uniós pályázatokra való felkészüléshez külön szabályzat nem készült, ennek ellenére 2005-2008. között 35 pályázat került benyújtásra, amelyből 24 eredményes volt. A pályázatokhoz elnyert támogatások összege 1,3 milliárd Ft európai uniós és 0,4 milliárd Ft hazai támogatás volt. A pályázatokhoz a saját forrást az önkormányzat minden esetben tudta biztosítani. A pályázatok a gazdasági programban, a koncepciókban és a tervekben megfogalmazott célkitűzésekhez kapcsolódtak.  

 

Az önkormányzat informatikai, illetve e-közigazgatási stratégiával nem rendelkezett. A vizsgálatot követően elkészült az informatikai koncepció, amelyet  a közgyűlés a 2008. október 31-i ülésén elfogadott. Az önkormányzati hivatal honlapja az 1. elektronikus szolgáltatási szint követelményeinek megfelelő. A honlapon a közzétételi kötelezettség hiányosságai a II. negyedévben pótlásra kerültek.

 

A számvevőszéki vizsgálat a belső kontrollok működését kockázatelemzéssel vizsgálta:

-  a költségvetés tervezés és a zárszámadás készítési folyamatok szabályozottságának hiányosságai közepes kockázatot jelentettek, ugyanakkor a működésben a hibák megelőzésére kialakított kontrollok megbízhatósága kiváló volt;

- a gazdálkodási, a pénzügyi-számviteli és a folyamatba épített ellenőrzési feladatoknál a szabályozottság hiányosságai közepes kockázatot jelentettek, azonban a kialakított belső kontrollok a végrehajtás során a lehetséges hibák többsége ellen védelmet nyújtottak;

-  a gazdasági események kontroll folyamatában gyenge pont volt a szakmai teljesítés igazolásának rendszere, azonban a folyamat még a helyszíni ellenőrzés időszaka alatt kijavításra került;

- az informatikai környezet szabályozottságának hiányosságai közepes kockázatot jelentettek, azonban a működés megbízhatósága kiváló volt;

- a belső ellenőrzés szervezeti kereteinek kialakítása és szabályozottságának hiányosságai közepes kockázatot jelentettek, a működés megbízhatósága jó volt.

 

Az Állami Számvevőszék által a 2005-2007. években végzett ellenőrzések során tett javaslatai a szabályszerűség területén 75 %-ban, míg a célszerűségi javaslatok 83%-ban teljesültek.

 

Összességében elmondható, hogy példás volt az együttműködés az ÁSZ és a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat között az ellenőrzés időszakában, a gazdálkodás megalapozottnak minősíthető, a megyei önkormányzat gazdasági programjai pedig élő programokat takarnak. Az ÁSZ főigazgatója felhívta arra a figyelmet, hogy a megyei önkormányzat jövőbeni gazdálkodásának eredményessége és megalapozottsága nagy mértékben függeni fog attól, hogy mikor és milyen céllal történik meg a kötvény kibocsátásból befolyt összeg felhasználása.

 

Fejér Andor a tájékoztató végén hozzátette a kötvény kibocsátás kapcsán, hogy  a megyei önkormányzat azonnali tartalék keretet képezett a visszafizetések biztonsága érdekében.

 

 







Hirdetés

Keresés

Ajánló

Szolnok Megyei Napló 2020.05.27 (20. szám)
Preszízs magazin 2020. tavasz
Médiaajánlat

Hírek röviden


Facebook


Webmail



 

Időjárás


Hirdetések

Szavazás

Melyik a legkedveltebb szolnoki hírforrása, honnan értesül leggyakrabban a szolnoki hírekről?


♦ Helyi internetes oldalak (71.43%)


♦ Helyi rádiók (0%)


♦ Helyi televízió (0%)


♦ Ingyenes újságok (28.57%)


♦ Napilap (0%)


Hirdetések

Etarget