Ma 2020. 6. 3, szerda, Klotild napja van.

Új magyar elektromos robogó koncepció - bőröndben

2011.04.05 09:22. -

Közepes nagyságú bőrönd méretre összecsukható, helyi károsanyag-kibocsátása nulla, és ha szeretnénk, még pedálozhatunk is. Különleges elektromos robogót fejlesztettek Őriszentpéteren. Tovább . . .  

Hirdetés

Közepes nagyságú bőrönd méretre összecsukható, helyi károsanyag-kibocsátása nulla, és ha szeretnénk, még pedálozhatunk is. Különleges elektromos robogót fejlesztettek Őriszentpéteren.

Tovább . . .

 

 

Szerző: Égő Ákos

http://www.autopro.hu

Utoljára 2008-ban találkoztam az őriszentpéteri ANTO fejlesztőcsapattal, amikor bemutatták a SOLO nevű szénszálas hibrid koncepció járművüket, amelynek - több különleges fejlesztés mellett - az egyik érdekessége a pedál hajtású generátor, valamint a két egyforma jármű családi egyterűvé alakítása volt. A csinos kisautó nem várt sikereket halmozva eljutott a 2008-as Párizsi Autószalonra, majd a Times magazin 2010-ben beválasztotta a világ 50 legjobb innovációja közé. Sajnos a sorozatgyártásról még nincsenek hírek, a fejlesztőcsapat is úgy gondolta, kisebb költségvetésű járművel kell elindulni az úton.

Viszonylag könnyen szállítható

A városi közlekedés kiváló alternatívája a robogó. A segédmotor-kerékpár engedélyezett teljesítménye felveszi a forgalom dinamikáját, rossz időjárás esetén mérsékelt védelmet biztosít, könnyen mozgatható. A probléma a jármű tárolása, illetve az, hogy a hosszú távú utazás kis teljesítményű robogóval vezekléssé válik. Optimális megoldásnak tűnik a bőrönd méretűre összecsukható jármű, amely a koszos belsőégésű motor helyett tiszta elektromos hajtású. Összecsukott állapotban elfér az autó csomagtartójában, és akár a lakásba, irodába is felvihető.

A most bemutatott MOVEO elektromos robogó a SOLO innovációit formálta kétkerekű járművé, miközben a már említett korszerű városi jármű elvárásainak is megfelel. A MOVEO pár mozdulattal összecsukható úgy, hogy a kerekeit körbezárja a karosszéria, így szállítás közben nem koszolja össze környezetét.

A könnyű, önhordó karosszéria szénszálas anyagból épül. Bár a sajtótájékoztatón az önhordó robogókarosszériát a MOVEO-nak tulajdonították, tudjuk jól, hogy már az legelső Vespa robogó 1946-ban ilyen elven épült, és ez a felépítés ennél a márkánál máig is megmaradt. Az viszont tény, hogy a karbon-kompozit önhordó karosszéria újdonság, és nagyon jó megoldásnak tűnik, amivel a tervezők a jármű üres tömegét 25 kg alatt kívánják tartani. A robogó összecsukva kiegészítő kerekeken gurul, az ülés és háttámlája hátizsákként használható.

Az a hátsó tengely kevés lesz...

A jármű különlegessége az összkerékhajtás. Mindkét kereket 400 W teljesítményű elektromos kerékagymotor hajtja, melyek segítségével 45-50 km/ó maximális sebességet lehet elérni. Egy töltéssel 35 km tehető meg, a hatótávolság dupla akkupakkal 70-80 km-re is feltornázható. A fogyasztása: 2 kWh/100 km, a lítium-ion akkumulátorok élettartama körülbelül 35 000 km. A kismotor a kinetikus energiát is felhasználja, fékezéskor, guruláskor visszatölt a rendszer. Sajnos a sajtótájékoztatón nem volt lehetőség a tesztelésre, pedig kíváncsi lettem volna a összkerékhajtás viselkedésére. Néhány motorkerékpárgyárnak van speciális kétkerék-hajtású modellje, amiket bizony szokni kell. Kíváncsi lennék, a MOVEO-val elbír e egy átlagos képességű robogós. Motoros szemmel nem tűnik túl stabilnak a futómű, ám ezt csak egy éles próba döntheti el, de nem túl bizalomgerjesztőek az - egyébként alacsony gördülési ellenállású - kerékpáros méretű gumik sem.

Érdemes pedálozni

Zseniális megoldás - bár még nem működött a prototípuson - a SOLO-ból örökölt pedálos töltés. A sofőr pedálozva energiát termel, mellyel a kondíciója javítása mellett a jármű hatótávolságát is növelheti.

V. Németh Zsolt Vidékfejlesztési Minisztérium Államtitkára, az örségi térség Országgyűlési Képviselője és a három MOVEO prototipus

A MOVEO fejlesztését már a SOLO koncepció előtt megkezdték, mára már a harmadik prototípusnál tartanak. A jármű jelenleg sorozatgyártásra érett, csupán a befektetőkre várnak, a szériagyártás a remények szerint még 2011-ben elindulhat Őriszentpéteren. Véleményem szerint az elképzelés nagyszerű, igény is lenne - illetve kéne, hogy legyen -, viszont óriási kérdés a megbízhatóság és az ár. A műszaki biztonság egy motorkerékpárnál nagyon fontos, a járműt szemlélve én úgy gondolom, ezen a téren még lenne mit finomítani, az ár tekintetében a sorozatgyártás lehet a megoldás. Tudomásom szerint 3000 euró körüli árban gondolkodnak, ami közel 800 000 Ft. Bár ez az ár ebben a kategóriában nem nevezhető soknak, úgy vélem, hazánkban magánszemélyek részére támogatás nélkül esélytelen eladni. A gyártó a célközönséget a szállodákban, kölcsönzőkben, hajósokban, lakóautósokban is látja, amit már jobban el tudok képzelni. Akár még reklámfelületnek sem rossz, bár a formája megosztó, semmi esetre sem nevezhető unalmas járműnek. Gratulálunk a fejlesztő csapatnak.







Hirdetés

Keresés

Ajánló

Szolnok Megyei Napló 2020.05.27 (20. szám)
Preszízs magazin 2020. tavasz
Médiaajánlat

Hírek röviden


Facebook


Webmail



 

Időjárás


Hirdetések

Szavazás

Melyik a legkedveltebb szolnoki hírforrása, honnan értesül leggyakrabban a szolnoki hírekről?


♦ Helyi internetes oldalak (71.43%)


♦ Helyi rádiók (0%)


♦ Helyi televízió (0%)


♦ Ingyenes újságok (28.57%)


♦ Napilap (0%)


Hirdetések

Etarget