Ma 2020. 7. 5, , Sarolta, Emese napja van.

Horthy István tragikus halálának igaz története

2012.07.11 14:57. - Kovács Janka

1942. augusztus 20-án zuhant le Horthy Miklós kormányzó fia a Héja nevű repülőgéppel. A közvélemény eddig legendákat gyártott a tragikus halállal kapcsolatban, de a szolnoki szakemberekből álló csapat felderítette a tragédia pontos okait.


 

A balesetről az iskolában is csak érintőlegesen beszélt történelemtanárunk, a pontos okot ő sem tudta megmondani. Egyes legendák szerint Horthy Miklós kormányzó fia, Horthy István ittasan vagy másnaposan vezette a repülőgépet, mivel előző nap ünnepelte névnapját. Más bizonytalan források német szabotázsról beszélnek, ami kivitelezhetetlen, mivel a repülőgépet Olaszországból hozatták István halála előtt egy nappal, így ilyen gyorsan olyan szakembereket találni lehetetlen, akik értenek az olasz gyártmányú repülőgéphez, a németek pedig érdeke volt, hogy pont ő legyen a kormányzó.

De mi is az igazság?

A 70 évvel ezelőtti ügyet feltárni nem egyszerű, szemtanúkat találni, akik ennyi év távlatából már nem emlékeznek pontosan vagy pletykákból és kipótolt információkkal tudnak szolgálni. Horthy István feladata volt, hogy kísérjen egy magyar felderítőgépet. Elöl, körülbelül 400 méterrel Horthy István repülője előtt ment a felderítő, Horthy mögött pedig a kísérő gép. 1942. augusztus 20-án, 5 órakor szálltak fel Szolnokon, nagyobb sebességgel érkeztek a felderítő gép közelébe, ezért Horthy főhadnagy egy éles bal fordulóba kezdett, melytől gépe kipördült és dugóhúzóba (a repülőgép orral lefelé történő spirális forgása) került. A pilótának ugyan sikerült kivennie a gépet a dugóhúzóból, azonban a kis magasság miatt a földbe csapódott.

A Héja olasz gyártmány volt, melyet páncélozás nélkül hoztak Magyarországra és az idő rövidsége miatt a 8 mm-es olasz páncélok helyett a 25mm-es magyar páncélzatot húzták rá, ezzel kibillent a súlypontjából (aminek a repülőgép közepén kellene lenni) és a hátsó része nehezebb lett, tehát használat közben előre-hátraremegett a gép. A Héja páncéldarabját Szandaszőlősön, egy ház udvarában találta meg Magó Károly, a kutatás vezetője és az Országos Levéltárban pedig a levelet, melyben a Weiss Manfréd Gyár írt a Repülő Kísérleti Intézetnek a Héják páncélbeépítéséről. Nemeslaki Zoltán, Horthy után szálló gép pilótája így vallott az esetről: „A Főméltóságú Úr gépe bedöntésű balfordulóból egy pillanat alatt jobbra átperdült, egy pillanatra háthelyzetbe került és onnan orrát leadva bal dugóhúzóba került.”

Horthy István ugyan gyakorlott pilóta volt, de egy pilótának sem sikerült volna ilyen helyzetből az akkori technikákkal épen földet érnie. Az egyik legfontosabb elem ebben az esetben a túlterhelés volt. A Honvéd Kórház két repülő orvosának, Dr. Szabó Sándor és Dr. Totka Zsolt orvos alezredesnek szakvéleménye a baleset előtti repülési pálya élettani hatásáról: „ A konkrét repülési pálya (bal forduló majd jobbra átcsapás, háton repülési helyzetbe fordulás, majd nagysebességű dugóhúzóba kerülés) kapcsán felvethető, hogy először, a belsőfül félkörös ívjárataiban lévő receptorok több síkjában kerültek szokatlan ingerültbe: pillanatok alatt a pilóta szédüléséhez, a szemgolyók rezgéséhez és teljes dezorientációhoz vezet. Az utólagos rekonstrukció szerint a jobbra átcsapáskor és a dugóhúzó első fázisaiban a pilóta tevékenysége inadekvát volt, a botkormány tartásával és ellentétes irányú kitérésével ellene dolgozott a spontán stabilitás visszanyerésének (vissza kellett volna engedni a botkormányt középállásba) utána viszont helyesen akadályozta meg az újabb dugóhúzót és megkezdte a gép kivételét a pörgésből.”

A Héjára való kiképzése hiányzott Horthynak és a repülőgép súlypontja sem volt a megfelelő helyen volt, valószínűleg ennek tudatában nem vizsgálták ki akkor az ügyet, a hibát nem akarták az illetékesek beismerni. Horthy István 1942. augusztus 20-án Ilovszkoje mellett halt meg, a helyet a kutatást végző MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és a Magyar Roncskutató Egyesület a 70. évforduló alkalmával felkeresi és tábori misét mondanak az elhunytért. 

 







Hirdetés

Keresés

Ajánló

Szolnok Megyei Napló 2020.07.01 (25. szám)
Preszízs magazin 2020. tavasz
Médiaajánlat

Hírek röviden


Facebook


Webmail



 

Időjárás


Hirdetések

Szavazás

Melyik a legkedveltebb szolnoki hírforrása, honnan értesül leggyakrabban a szolnoki hírekről?


♦ Helyi internetes oldalak (71.43%)


♦ Helyi rádiók (0%)


♦ Helyi televízió (0%)


♦ Ingyenes újságok (28.57%)


♦ Napilap (0%)


Hirdetések

Etarget