Ma 2018. 12. 10, hétfő, Judit napja van.

Cabrio úszott a Dunán

2012.07.17 08:29. - Kovács Janka

Budapest lakói kissé meghökkenve álhattak az eset előtt. Nem, nem egy Hammerről van szó. Egy cabrio személyautóból készített kétéltű úszott a Dunán, ami régi német gyártmány, neve: Amphicar.


 

Galla Gábor, a kétéltű turistabuszt üzemeltető Riverride vezetője találkozott már a kétéltű személygépkocsival: mint elmondta, az ő rámpájukat szokta használni a vízbe ereszkedéskor az autó. Többet nem tud róla, csak annyit, hogy német rendszáma van.
 
Dr. Fekete Tamás, Budapesti Vízirendészet parancsnoka is hallott már a járműről, az alkalomszerűen közlekedő kétéltűvel találkoztak már az emberei néhányszor. Az alezredes szerint a kétéltűnek rendben lehetnek a papírjai, mert nem emlékszik bonyodalomra.
 
A kétéltűket le kell vizsgáztatni autóként és hajóként is. Ennek a járműnek valószínűleg német papírjai vannak, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatalánál ugyanis kérdésünkre azt mondták, hogy nem tudnak ilyen kétéltűről.
 
A lefotózott kétéltű rendkívül ritka jármű: a hatvanas években gyártottak belőle mintegy 4000 darabot a németországi Lübeckben és Berlin-Borsigwaldéban Amphicar néven. Ez volt az első kereskedelmi tömeggyártású kétéltű, mára mindössze néhány száz darab maradhatott belőle a világon.
 
Magyarországon egyetlenegy példány található. Karaszi Zsigmond, a kétéltű tulajdonosa először kétkedett azt hallva, hogy Amphicar úszott a Dunában, de a fotókat megnézve hüledezve állapította meg, hogy tényleg erről az autóról van szó. Karaszi szerint ugyanis a Dunában rendkívül veszélyes amphicarozni a nagy sodrás miatt: ha valaki rászánja magát, akkor is csak sodrásirányban haladhat.
 
Karaszi Los Angelesben talált rá a maga példányára, nagyon lepusztult állapotban. Négy évig dolgozott rajta, és tavaly próbálta ki a vízen, igaz, csak a Városligeti tóban. „Nem akarok a Duna mélyére süllyeszteni 22 millió forintot" – indokolta, hogy miért nem a Dunán hajókázik a kocsival.
A hatvanas évek kedvenc különc kocsija
Az Amphicart a kezdetben a British Triumph Herald 1200 köbcentis, később a Triumph Spitfire 43 lóerős motorja mozgatta a földön, ahol 110 km/óra végsebességet is képes volt elérni. A vízen két, a hátsó lökhárító alatt elhelyezett propeller hajtja a járgányt, akár 7 csomóval (azaz kb 12-13 km/órával). A kormányzást a vízen is az első kerekekkel oldották meg.
 
A különleges kétéltűt a filmipar is hasznosította: feltűnt a Velejéig romlott (Rotten to the Core, 1965) a Clouseau felügyelő (Inspector Clouseau, 1968) és a Pontiac expedíció (Pontiac Moon, 1994) című angol és amerikai filmekben.
 
A kétéltű a Dunán kívül más folyók hullámain is közlekedett már, 1965-ben az alaszkai Yukont szelte át, 1967-ben a megáradt Missisipin hajókázott, a hetvenes évek vége felé pedig átúszott Kaliforniából a Santa Catalina szigetre a tengeren.
 
 
forrás: index.hu
képek: index olvasótók

 







Hirdetés

Keresés

Ajánló

Szolnok Megyei Napló 2018.11.28. 47.szám
Presztízs magazin 2018. V. évfolyam 2. szám
Médiaajánlat

Hírek röviden


Facebook


Webmail



 

Időjárás


Hirdetések

Szavazás

Melyik a legkedveltebb szolnoki hírforrása, honnan értesül leggyakrabban a szolnoki hírekről?


♦ Helyi internetes oldalak (71.43%)


♦ Helyi rádiók (0%)


♦ Helyi televízió (0%)


♦ Ingyenes újságok (28.57%)


♦ Napilap (0%)


Hirdetések

Etarget