Ma 2018. 10. 22, hétfő, Előd napja van.

Osztrák riválist kap a Magyar Posta ?

2013.01.05 08:24. - Booster

Felkészült a piacnyitásra a Magyar Posta, amely új szolgáltatásokkal akar versenyben maradni – mondta a vezérigazgató-helyettes. Az állami cég első riválisa Ausztriából érkezik.



Kilenc másik uniós tagállam mellett Magyarországon is megnyílt a postai szolgáltatások piaca, egy osztrák versenytárs már be is jelentkezett. Az árleszorító versenyre még várni kell. Január 1-jétől megnyílt az 50 grammnál könnyebb küldemények piaca tíz uniós tagországban (Magyarország, Csehország, Románia, Lengyelország, Málta, Ciprus, Görögország, Lettország, Litvánia, Luxemburg). Csak a bélyegkibocsátás és a hivatalos iratok kézbesítése területén marad meg a monopólium.

Ezzel elvileg nem lesz akadálya annak, hogy versenytársakat kapjon a Magyar Posta. Az egyik legnagyobb rivális Ausztriából érkezik, elsőként az osztrák posta 100 százalékos tulajdonában lévő Feibra Kft. adta be piacra lépési kérelmét a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH), január 2-án. Justin István, a kft ügyvezető igazgatója azt mondta, az osztrák posta egyik fő stratégiája a kelet-európai befektetések kiterjesztése.

Annak ellenére, hogy a levélpostai forgalom az utóbbi időben csökkent, a Feibra Kft. vezetője szerint megéri a beruházás, mert bár szűkül, de továbbra is „érdekes” méretű a piac. Több százmillió küldeményről van szó – tette hozzá. Az NMHH-nak negyvenöt nap alatt kell elbírálnia a kérelmeket, a törvényi szabályozás értelmében pedig egy hónappal meghosszabbítható határidő. Justin István bízik a február végi, március eleji nyitásban, miután úgy véli, kérelmük nagyon jól összeállított. Az osztrák tulajdonú társaság Magyarország vezető reklám- és szóróanyag terjesztő vállalkozása. A piacnyitás után elsősorban a borítékokat nagy tömegben feladó cégek levélpostai küldeményeinek kézbesítésére koncentrálnának.

Nem félnek a piacnyitástól 

Rajnai Attila, az állami tulajdonú Magyar Posta gazdasági vezérigazgató-helyettese a várható piaci változások kapcsán azt mondta, a cég nem fél a nyitástól, felkészültek az új körülményekre. Megjegyezte, a magyar cég kezében csak két monopólium maradt: a bélyegkibocsátást és a hivatalos iratok kézbesítését továbbra is csak a Magyar Posta végezheti.

A vezérigazgató-helyettes szintén úgy véli, hogy az sms és az e-mail előtörésével egyre csökkenő magánlevelezés ellenére is vonzó lehet a piac. Az állami cég munkatársa szerint a postai küldemények piacának az új technológiák ellenére is vannak és lesznek olyan „releváns lehetőségei”, amelyek jelentős bevételeket tudnak hozni. A cégek ugyanis, így a mobilszolgáltatók, bankok vagy a biztosítók, továbbra is meg kell, hogy szólítsák ügyfeleiket, számlákat kell, hogy küldjenek nekik.

Rajnai Attila szerint a versenyből alapvetően a szolgáltatás minőségének javulása következik, mert így lehet az ügyfeleket megtartani, illetve elcsábítani a konkurensektől. Rajnai Attila hangsúlyozta, a Magyar Posta bevételei 70 százalékban eddig is a versenypiacról származtak. A nagybani feladóknak pedig olyan komplex ajánlatokat tettek, amelyekbe a levelek kézbesítése mellett a számlalevelek nyomtatása, borítékolása és digitális szolgáltatások nyújtása is beletartozik.

Arra a kérdésre, hogy az európai piacnyitás után a magyar állami cég is tervez-e külföldi terjeszkedést, Rajnai Attila azt válaszolta, „nem mondhatjuk azt, hogy a Magyar Posta nem fog ilyen tevékenységben gondolkodni, és hogy eddig is nem merültek fel ezzel kapcsolatosan kérdések”.

Elektronikus postaközpont

A piacnyitás rövid távon aligha eredményez radikális átrendeződést, de az biztos, hogy javulni fog a postai szolgáltatások színvonala. „A tömeges számlalevelek piacán is versenytársakat kapunk. Csak a bélyegkibocsátás és a hivatalos iratok kézbesítése területén marad meg a monopóliumunk, ezért fel kellett készülnünk arra, hogy egy lebonyolító szervezetből egy kereskedelmi vállalattá alakuljunk át” – hangsúlyozta Geszti László , a társaság vezérigazgatója. A piacnyitásra való felkészülés keretében kialakították az elektronikus postaközpontot, a reptéren beüzemelték a nemzetközi küldeményátrakó központot, a csomag üzletágban az e-kereskedelem felé nyitottak és informatikai beruházásokat hajtottak végre. „Az elfogadott postatörvény teljesen EU-konform, a törvényalkotó az Európai Bizottsággal is többször egyeztetett a témában” – fogalmazott Geszti László.

A várhatóan kieső árbevételeket több területről szeretné pótolni a Magyar Posta. Egyrészt az informatikai fejlesztések lehetővé teszik, hogy az elektronikusan kibocsátott állampapírok forgalmazásába is bekapcsolódjon a vállalat, másrészt vissza kívánja szerezni a hírlapterjesztési piac területén elért korábbi pozícióját. Már elindult a mérőóra-leolvasó szolgáltatásuk is, amire már több szerződést is kötöttek. Plusz bevétel lesz az is, hogy a Magyar Posta január elsejétől átlagosan 22 százalékkal emeli a bankoknak a készpénzátutalási megbízás díját.

A verseny hatásai várhatóan később lesznek csak érezhetők, az új év egyelőre csak áremelést hozott. Az állami vállalat a lakosság által leggyakrabban igénybe vett szolgáltatások körében átlagosan az inflációnál kisebb mértékben emelte az árait január elsejétől. A közönséges levél ára 105 forintról 110 forintra, az ajánlott különszolgáltatásé 240 forintról 250 forintra, az elsőbbségi levélé pedig 130 forintról 140 forintra emelkedik. Az elsősorban igazgatási szervek által igénybe vett hivatalos irat továbbításának ára pedig 315 forintról 325 forintra nő.

MTI/szolnokinaplo.hu

 







Hirdetés

Keresés

Ajánló

Szolnok Megyei Napló 2018.10.17. 41.szám
Presztízs magazin 2018. V. évfolyam 2. szám
Médiaajánlat

Hírek röviden


Facebook


Webmail



 

Időjárás


Hirdetések

Szavazás

Melyik a legkedveltebb szolnoki hírforrása, honnan értesül leggyakrabban a szolnoki hírekről?


♦ Helyi internetes oldalak (71.43%)


♦ Helyi rádiók (0%)


♦ Helyi televízió (0%)


♦ Ingyenes újságok (28.57%)


♦ Napilap (0%)


Hirdetések

Etarget